Saturday, June 21, 2008

GURU DULU, GURU SEKARANG (2)

Dalam usaha kita untuk memantapkan seistem pendidikan negara, saperti yang dirancang melalui Pelan Induk Pembangunan Pendidikan, perancangan 5 tahun, kita memerlukan guru-guru yang benar-benar berkualiti tinggi, profesional dan berminda kelas pertama. Di samping itu kita perlu juga memiliki guru yang mempunyai ciri-ciri 'guru sejati'.

Setiap insan yang ingin terlibat mendidik anak-anak di sekolah, perlu sedar bahawa menjadi guru bukan semata-mata 'mengajar'. Menjadi 'guru' perlu menjadi 'pendidik'. 'Mengajar' adalah sebahagian daripada mendidik.

Pengertian 'mengajar' lebih kepada proses atau aktiviti memasukkan ilmu ke dalam akal manusia. Menyampaikan ilmu pengetahuan supaya manusia atau anak murid kita menjadi 'tahu' daripada 'tidak tahu'. Melatih seseorang daripada 'tidak pandai' kepada menjadi 'pandai'. Dalam bahasa inggeris disebut 'educate'.

Kalau dalam bahasa arab, 'Pendidikan' membawa tiga pengertian. Iaitu ta`lim, tarbiyah dan ta'dib. Menurut Syed Naguib al-Attas, pengertian ta'dib lebih tepat kerana ta'lim dan tarbiyah hanya membawa maksud mengajar. Sedangkan ta`dib lebih luas lagi dan merangkumi ta`lim dan tarbiyah.

Memang 'mendidik' adalah tugas utama guru. Mendidik merupakan proses yang melibatkan penerapan nilai-nilai akhlak. Penerimaan ilmu pengetahuan mesti disertai dengan penerapan nilai-nilai murni supaya murid dapat dibentuk secara menyeluruh yang merangkumi aspek mental, rohani, emosi dan jasmani. Ini sudah termaktub dalam pelaksanaan KBSR dan KBSM.

Namun bagitu oleh kerana belbagai halangan dan kurangnya komitmen serta sikap sambil lewa biasanya aktiviti mengajar hanya melibatkan penyaluran maklumat tanpa menerapkan nilai-nilai utama kemanusiaan.

Melalui proses mendidik kita bukan saja mahu anak murid menjadi pandai tapi kita juga mahu melihat mereka menjadi seorang insan yang berakhlak, berdisiplin, bertanggungjawab dan dipenuhi dengan nilai-nilai kemanusiaan.

"Kerja sebagai guru, sapa-sapa boleh buat" Itulah yang sering dikatakan oleh kebanyakan calon yang menghadiri temuduga untuk menjadi guru. Kebanyakan orang beranggapan semua orang boleh jadi guru. Alasan yang paling munasabah ialah bila GSTT masih lagi dilantik di sekolah.
(akan di sambung dalam 'Guru Dulu,Guru Sekarang 3)

1 comment:

MOHD NAZRI BIN SALEH said...

Bagus...maklumat yg berguna