Monday, June 16, 2008

Terima Kasih KPM

Penulis mengambil kesempatan di sini merakamkan jutaan terima kasih kepada Kementerian Pelajaran Malaysia kerana memberi kesempatan kepada penulis berkhidmat dalam bidang pendidikan serta mencurahkan khidmat bakti selama 32 tahun dalam usaha meningkatkan taraf pendidikan anak bangsa.





32 tahun bukan satu jangka masa yang singkat. Kalau dikira umur, sesorang itu telah menjangkau dewasa dan telah banyak cabaran dan dugaan yang ditempuhinya. Begitu jugalah perkhidmatan penulis selama 32 tahun telah banyak mengharungi rintangan, onak dan duri. Banyak peristiwa suka dan duka yang dialami dan terpaksa ditelan. Semunya itu mendewasakan penulis.






Penulis mula berkhidmat sebagai guru bila saja tamat pengajian di UKM lembah pantai, pada 1 jun 1979. Bila saja dapat surat penempatan, bukan main seronok lagi. Maklumlah kita akan dapat gaji tetap bulanan. Semangat nak mengajar berkobar-kobar. Lebih-lebih lagi penulis ditempatkan di sebuah sekolah menengah di kampung berdekatan kampung kelahiran, Kg Kemahang. Jauhnya lebih kurang 6 km saja.




Nama sekolah itu ialah SM Budu, di Kampung Budu, dalam daerah Lipis. Sekarang ni sekolah ini dah dikenali dengan nama baru SM Panglima Garang Abdul Samad. Pda waktu itu sekolah ini serba kekurang. Tidak ada kemudahan letrik dan bekalan air. Yang ada cuma bekalan letrik 12 jam.




Kampung Budu sebuah kampung tradisional dan majoriti penduduknya orang melayu. Sekolah ini menerima murid dari sekolah-sekolah rendah berhampiran. Terdapat tiga blokbangunan untuk kemudahan pengajaran dan gurunya lebih kurang 30 orang. Sekolah ini mula dibuka pada tahun 1970. Mungkin lebih awal lagi.




Pekan terdekat ialah Benta. Benta sebuah pekan kecil yang menjadi tumpuan penduduk beberapa kampung berdekatan. (pada masa depan insyaallah penulis akan bercerita mengenai pekan Benta ni).




Pada hari pertama tu, lebih kurang jam 8.00 pagi penulis melapor diri pada pengetua pada waktu itu bernama Tuan Haji Adnan. Beliau menerima dengan baik dan memperkenalkan saya dengan GPK dan guru-guru yang lain. Ada dua orang lagi guru berijazah pada masa itu iaitu Cikgu Aziz Awang dan Cikgu Nordin Haji Mohd. Mereka telah melapor diri awal 1976 lagi kerana mereka lulusan UM. Pelajar-pelajar UKM konvo lewat sikit.




Guru-guru lain kebanyakannya muda-muda belaka. Semuanya baru saja tamat maktab perguruan dari seluruh negara. Rakan-rakan guru pada masa itu yang saya masih ingat ialah Gikgu Mohd Nazir, GPK yang berpengalaman dan sangat memahami karenah guru-guru muda. Beliau berasal dari Kg Tanjung Besar. Saya difahamkan beliau masih lagi sihat dan menjalani kehidupan sebagai orang kampung. Terima kasih kepada cikgu Nazir kerana banyak membantu kami menghadapi karenah murid-murid.


Insyallah penulis akan bercerita lagi mengenai pengalaman pertama di SMKPGAS di lain masa. Pada kali ini penulis ingin merakan sekali lagi jutaan terima kasih kepada YB Menteri Pelajaran kerana memberi peluang kepada penulis berkhidmat sebagai guru, GPK, Pengetua Sekolah, Pegawai Pendidikan Daerah, Ketua Sektor, Timbalan Pengarah IAB dan Pengarah Pendidikan Guru.
Amanah yang diberi telah saya laksanakan sebaik mungkin. Salah silap sya mohon maaf. Kesilapan sepanjang tempoh itu saya mohon jutaan kemaafan. TK KPM.






No comments: