Thursday, June 19, 2008

GURU DULU, GURU SEKARANG


Penulis gembira dan rasa terharu bila membaca tajuk berita di ruangan Pendidikan akhbar Berita Harian bertarikh 20 Jun, 'GURU BUKAN LAGI PILIHAN TERAKHIR'. Menurut berita berkenaan, seramai 108,394 permohonan dari lepasan SPM 2007beradu nasib supaya terpilih mengikuti program perguruan di Institut Pendidikan Guru seluruh negara.


Ia merupa satu bilangan yang besar dan diluar jangkaan. Kalau lima dan enam tahun dulu bilangan yang memohon menjadi guru tidak sampai ratusan ribu. Mungkin 60,000 saja. Dua tiga tahun kebelakangan ini, kita menyaksikan bilangan yang memohon untuk memasuki IPG terus meningkat.


Kita tidak hairan jika IPG menjadi pilihan pertama bagi pelajar cemerlang diperingkat SPM untuk mereka melanjutkan pelajaran. Menurut berita itu lagi, daripada 108,394 calon lepasan SPM yang memohon program itu, seramai 9,444 adalah pelajar cemerlang yang memiliki keputusan 5A keatas.


Kalau dulu pelajar yang memiliki keputusan cemerlang akan memandang sepi program perguruan. Program perguruan tidak ada dalam pemikiran mereka. Kerjaya 'guru tak main le.. Kata-kata sinis seperti itu menjadi sentiasa gurauan.


Hingga ada dari kalangan pelajar yang berminat nak memohon guru terpaksa berahsia akan hasrat mereka dari diketahui oleh rakan-rakan. Malu, jika rakan tau mereka pilih guru sebagai pilihan pertama.


Ibu bapa langsung tidak menyokong anak mereka yang keputusan cemerlang memohon guru. Kalau anak mereka keputusan tak berapa baik barulah merayu-rayu memohon untuk jadi guru.


Program saperti Kejuruteraan, Undang-undang, kedoktoran dan perakaunan akan menjadi rebutan. Mereka berlumba-lumba memilih program matrikulasi dan ijazah di universiti tempatan.


Tapi semua ini dah berubah. Bidang perguruan dah menjadi pilihan pertama.


Perubahan ini ada kaitannya dengan naik taraf maktab perguruan kepada IPG yang melaksana program ijazah.


Tidak dapat dinafikan juga usaha yang bersungguh-sungguh dilakukan oleh KPM bagi meningkatkan mutu pendidikan negara dan perkhidmatan perguruan itu sendiri telah membuka mata masyarakat bahawa guru adalah kerjaya yang baik, selamat dan menguntungkan.


Apa tidaknya, memasuki program perguruan sudah ada jaminan bahawa kerja menanti apabila tamat pengajian. Tidak seperti program lain terpaksa menunggu dua atau tiga tahun bagi mendapat pekejaan tetap. Gaji guru juga sudah lebih baik dari dulu. Guru di Malaysia anatara gaji yang tertinggi di rantau ini.


Peluang naik pangkat juga lebih baik dari bidang lain. Kalau dulu kena tunggu 15 tahun nak dapat naik pangkat. Tapi sekarang jawatan naik pangkat ke DG 44, DG 48 dan DG 52 dah terbuka luas. Perjawatan naik pangkat telah diluluskan oleh JPA baru-baru ini menyaksikan lebih 1000 jawatan naik pangkat secara hakiki dan timebase.


Apa yang terfikir oleh penulis ialah apakah pelajar cemerlang ini benar-benar ingin menjadi guru atau kerana takut mengganggur selepas tamat belajar? Kita bimbang bidang perguruan dilambakkan dengan golongan yang tidak berminat menjadi guru tetapi hanya memilih kerana pendidikan merupakan tempat yang paling 'selamat'.


Mereka cuma fikir nak menyelamatkan diri mereka dari mengganggur tanpa melihat apakah diri mereka benar-benar sesuai dengan profesion perguruan.


Kita bersyukur kerana Bahagian Pendidikan Guru sudah mempunyai instrumen khusus bagi mengenalpasti calon yang benar-benar layak menjadi 'guru'. Keputusan cemerlang dalam SPM bukan kreteria mutlak untuk terpilih menjadi guru.


Memang benar kita memang memerlukan pelajar cemerlang menjadi guru. Tapi cemerlang saja tak mencukupi. Kita perlukan calon yang juga memiliki ciri-ciri asas guru. Calon yang sudah memiliki kualiti guru dalam diri mereka. Personaliti guru perlu menonjol. Paling tidak sahsiah keguruan mendominasi perwatakan mereka.


Personaliti kerguruan inilah yang perlu dicari dalam diri setiap calon yang akan ditemuduga oleh Bahagian Pendidikan Guru.


Setakat ni dulu. Kita jumpa selepas ini.











1 comment:

MOHD NAZRI BIN SALEH said...

Saya juga salah seorang yang meminati bidang perguruan

Terima kasih atas usaha Dato